Православ'я та традиції Козаків

Запоріжжя знаходилося на перехресті трьох конфесій – ісламу, православ'я та католицизму.

Неможливо знайти в історії України іншу дату, яка так глибоко та різнопланово вплинула на долю українського народу: 1492 – рік заснування козацтва. Перші письмові згадки про наших героїчних предків припадають саме на цей час. Про них йдеться в офіційних документах Османської імперії та Великого князівства Литовського.

Особливості генези козацтва, історична традиція, геополітичні та природні умови його існування призвели до формування своєрідного православного світосприйняття запорожців.

Відомий історик Олена Апанович наголошує, що за часів існування запорізького козацтва весь світ був віруючим. Релігія була основною формою світосприйняття, і тому навіть атеїстичні ідеї мали форму релігійних сект. Національно-визвольні рухи, політичні, військові конфлікти мали релігійний характер та форму.

Релігія супроводжувала людину протягом усього її життя – починаючи з хрещення при народженні і закінчуючи причастям перед смертю та похованням, звершувалися священиком. На релігійних темах будувалося мистецтво, значна частина книг, що виходили в ті часи, мала релігійний характер. Свята, під час яких люди відпочивали та спілкувалися зі своїми близькими, були релігійними.

Тому світогляд запорізького козацтва теж мав релігійний характер і зовні виявлявся у традиціях православ'я. Запоріжжя знаходилося на перехресті трьох конфесій – ісламу, православ'я та католицтва.

захист православ'я для запорожців став означати захист тих права і свободи, куди вела наступ польська шляхта. Можна погодитись з думкою М. Марковина про те, що на дотримання запорожцями православної віри вплинуло, між іншим, зіставлення претензій католицького та православного духовенства. Останні, як писав Марковін, на відміну від проповідників «віри панської», не обмежували своїм авторитетом ні в сім'ї, ні тим більше у громадському становищі, вмовляючи лише діяти по совості.